Wednesday 26 October 2011

Okiku’s Well @ Himeji Castle (番町皿屋敷)

This one isn't a rare ghost story, it is in fact one of the oldest and most famous in Japan- one that undoubtedly influenced 'Ringu.' However, I thought I'd share it, as well as some pictures from my visit to the story's location.

This is only one version of the story. There are several others.


昔、昔、ある国の武家屋敷に一人の娘さんが仕えておりました。主は十枚の皿を大事にしていました。
ある日のことです。娘さんは、お皿を一枚盗んだ、と奥様に咎められ、主からひどく鞭でうたれました。もちろん娘さんは決して盗みなどしておりませんでした。無実を晴らす手段もなく、娘さんは井戸に飛び込んでしまいました。
実は、奥様が皿を割ってしまい、その割れた皿を井戸に投げ入れたのでした。

娘さんが死んで数日経った夏の暑い日のことでした。夜な夜な幽霊がその井戸に現れ、皿の枚数を数え始めるのです。悲しい、苦しそうな声で。
「一枚、二枚、三枚・・・」
「九枚」まで数えられるのですが、どうしても「十枚」が言えず泣き出します。そして井戸の中に消えていきます。
この奇妙な出来事は毎晩おこり、いつしか、そのお屋敷は「皿屋敷」と呼ばれるようになりました。
主は、このことにひどく気を病み、仲間に助言を求めました。
「きっと娘さんは成仏できないのでしょう。私がその幽霊を清めてしんぜよう。」と彼が言いました。
その晩のことです。彼は井戸の近くに身を隠すと幽霊が出てくるのを待ちました。案の定、長い髪を垂らし、両手を下げた、白い着物をきた、娘さんの幽霊が出てきました。そしていつものように数え始めました。
「一枚、二枚、三枚・・・」
「九枚」まで数えた時のことです。彼は「十枚」と叫びました。幽霊は一瞬にして消え去りました。その後、二度と幽霊が出てくることはありませんでした。

Long, long ago, a girl worked for a Samurai house. Her master had ten dishes which he treasured.One day, the girl was accused by the master’s wife of stealing one of the dishes, and beaten.
Of course, the girl had never  stolen anything, but had no way to clear her name, so she threw herself into the well.
The truth was, the wife had broken one of the dishes and had thrown it into the well.

It was a hot summer, a few days after the girl’s death. Night after night,  the girls’ ghost would appear out of the well, and begin to count the dishes in a sad, pained voice.
“One… two… three…”
She could count up to nine, but could not count the tenth dish, so began to cry, before disappearing back into the well.This strange event occurred every night and before they knew it, the house had become known as ‘The Dish Mansion.’
The master became very ill because of what was happening, and asked a friend for advice.
“Obviously, the girl cannot rest in peace,” said the friend. “I’ll get rid of the ghost.”
That evening, he hid near the well and waited for the ghost to come out.
Sure enough, the ghost of the girl in a white kimono, with long hair and limp hands appeared.
As usual, she began to count.“One… two… three…”
When she had counted up until nine, the master’s friend shouted;“TEN!”
The ghost disappeared in an instant.
She has never appeared again since.


In February of 2010, whilst still living in Japan, I took a trip from Tokyo to Kansai. Whilst there I visited Himeji Castle, and saw the famous well from the story, named 'Okiku's Well.'






1 comment: